De Posttrein

‘Het is feitelijk een wonder dat er altijd iemand bereid is om op kop te rijden in een wielerwedstrijd. ‘ Achter deze woorden gaat de essentie van de wielersport schuil. Er zijn mensen die zeggen: ik ga niet winnen vandaag, maar ik ben bereid om op kop te rijden. Het is dé ongeschreven wet van de wielersport. Wie op kop rijdt, vol in de wind zit, offert zich op. De vraag is alleen waarom het gebeurt en voor wie het gebeurt. Daarmee belanden we bij de aloude hiërarchie in het wielrennen van kopmannen en knechten. De knechten offeren zich op, beulen zich af voor hun kopman. En bij winst van hun kopman delen de knechten in de (financiële) feestvreugde. Deze afspraak binnen de wielerwereld mag dan oud zijn, hij is allerminst alom bekend.

Hoeveel wielrennen ook op de buis is, zelden of nooit wordt voor deze invalshoek gekozen. De legendarische TI/Raleigh-ploeg van Peter Post, en dan met name de ploegentijdrit uit de Tour de France uit 1980, is het vehikel waarmee amateur-wielrenner Mart Dominicus de raadsels en geheimen van deze avontuurlijk sport openbaart.

Director

Mart Dominicus

Mart Dominicus (1958) graduated in 1982 at the Dutch Film Academy. He was editor in chief from the filmmagazine Skrien, was  programmer at the Rotterdams filmfestival and worked as scenarist and director for television and cinema. He is currently working as consultant at the Dutch Film Fund.

Een zondagmiddag in het park (1994, short), De zilveren pijl (1996), Voetbal en Geld (1997), Chez André (1997, short), ƒ 19,99 (1998), Blindside Block (1998,short), Het derde oor (2000,doc), Katwijkse twisten (2001,doc), Go West, Young Man! (2003)

Credits

Een documentaire van 50′ voor de NOS en de Wereldomroep.

Category
2000