Curaçao toont het collectief verzwegen verleden van de Nederlandse oud-kolonie en laat op een pijnlijke manier zien hoe dit de hedendaagse Curaçaose samenleving beïnvloedt. De film duikt onder in de Hollandse gemeenschap op de voormalige Nederlandse kolonie Curaçao. De Hollanders lijken op het eerste oog weinig op te hebben met het eiland. Men ontmoet elkaar op feestjes en tijdens het golfen op de besloten resorts van Nederlandse projectontwikkelaars. De zwarte en witte eilandbewoners op Curaçao spreken elkaar nauwelijks. Hun noodzakelijke omgang blijkt uiterst stroef en gespannen. En bovenal zwijgzaam. Totdat een manager van de lokale Albert Heijnvestiging zijn zwarte personeel en het witte management op een cursus stuurt met als motto “Waarom wil een Antilliaan geen leiding geven?” In de film wordt langzaam maar zeker duidelijk dat de Nederlanders nauwelijks notie blijken te hebben van hun eigen aandeel in de geschiedenis op het eiland. En al helemaal niet van de verstrekkende gevolgen daarvan op de huidige samenleving. “Curaçao” legt daarmee de onaangename kant bloot van het karakter van een handelsvolk dat altijd denkt als enige het juiste voorbeeld te geven.
Sander Snoep (1959) lid NSC, werkt sinds 1989 als cameraman en DoP aan documentaires, speelfilms en kunstprojecten.
Bij sommige documentaires combineert hij camera en co-regie en/of montage en scenario.
First Kill en Curaçao deed hij naast camera ook co-regie en montage. Beide films werden bekroond met de persprijs op het NFF.
Andere doc’s die hij draaide zijn 900 Dagen (Best Dutch Documentary IDFA 2011), Ramses (Gouden kalf), Het Nieuwe Rijksmuseum (Gouden Beeld), Noord Korea:een dag uit het Leven.
Met Ineke Houtman draaide hij speelfilms, w.o. Polleke, Madelief, Stille Nacht en met kunstenaar Marijke van Warmerdam draaide hij vele 35-mm films.
Reliance, An African Saga (2009)
Who The Hell Is Donald Hawkins? (2009)
Big Brother in the Middle East (2004), Nipkow Award, IDFA screening.
Welcome to Holland – Campus Vught (2003), Honourable Mention, Nipkow Award, nomination Best Documentary Dutch Film Festival, Silver Zebra Award, Second best Audience Award IDFA.
Bluhende Landschaften (2002).
Director for VPRO’s music documentary program Lola Da Musica (199-2002), oa a family portrait on singer/songwriter Beck. Nomination Dutch Academy Award.
Idee, scenario, regie, Sarah Vos
Camera, regie, Sander Snoep (N.S.C)
Geluid, Chris Everts, Kees de Groot
Montage, Sander Snoep, Denise Janzée
Voice Over, Jeroen Willems
Muziek, Marc Lizier
Geluidsnabewerking, Peter Flamman
Productie NTR, Astrid Prickaerts
Productie Curaçao, Michel Drenthe, Anja Steffens
Uitvoerend producent, Jorinde Sorée
Eindredactie NTR Annemiek van der Zanden