Eddy’s Oorlog
In dit indrukwekkende portret volgt filmmaker, Emmy Award- en BAFTA-winnaar Joost van der Valk oorlogsfotograaf Eddy van Wessel (viermaal winnaar Zilveren Camera) tijdens zijn verslaglegging van de oorlog in Oekraïne, veelal rondom de frontlinie en in het heetst van de strijd. Dit levert een uniek kijkje op in zijn werkwijze, zijn visie en zijn vermogen om een oorlog te observeren én vast te leggen.
Vier seizoenen lang reist Eddy van Wessel langs de Oekraïense frontlinies. Nu hij zich als Nederlands meest bekroonde oorlogsfotograaf al 3 decennia op de frontlijn bevindt, wil hij nog altijd de ultieme foto maken, het beeld dat het hele conflict samenvat en dat alle worstelingen, trauma’s en tegenslagen die hij heeft moeten doorstaan de moeite waard maakt. Filmmaker, Joost van der Valk (Satudarah – One Blood) volgde hem in zijn kielzog en documenteert zo hoe Van Wessel de oorlog via ontmoetingen en interacties met Oekraïners beleeft en vastlegt. Aan de andere kant van de lens ben je echter niet immuun voor al het oorlogsleed. Hoe functioneer je als fotograaf in de surreële werkelijkheid van een oorlog?
Eddy’s Oorlog is vanaf 29 februari in onderstaande theaters te zien, veelal met Q&A met regisseur Joost van der Valk en/of Eddy van Wessel.
29 februari, 17:00u – Het Ketelhuis
28 februari, 19:00u – De Balie
4 maart, 20:00u – Natlab
7 maart, 19:00u – Lantarenvenster
10 maart, 15:00u – Gigant
11 maart, 20:25u – Filmhuis Bussum
12 maart, 18:45u – Filmtheater Hilversum
13 maart, 19:10u – Chasse
16 maart, 15:20u – Koning van Engeland
18 maart, 19:00u – Forum Groningen
23 maart, 15:00u – Theater aan het Spui, Movies that Matter
24 maart, 12:30u – Filmhuis Den Haag, Movies that Matter
26 maart, 17:30u – Filmhuis Den Haag, Movies that Matter
26 maart, 19:00u – Focus
Lengte: 102′
IN DE PERS
De Volkskrant ★★★★
“Een knap gemaakte documentaire over oorlogsfotograaf Eddy van Wessel”
Parool
”Met nuchtere onverschrokkenheid trekt gelauwerd fotograaf Eddy van Wessel langs de frontlinies”.
Modern Times Review
”Van der Valk introduces his audience to Eddy and his work gently compared to the gut-wrenching horror that the genre of war photography can show”.