White Balls on Walls (2022)

De leus ‘Meet The Icons of Modern Art’ wordt van de glazen wand van het Stedelijk Museum in Amsterdam afgekrabd. Want wie zijn die iconen van de moderne kunst eigenlijk? Wie bepaalt dat en ten koste van wie? In 2019, toen regisseur Sarah Vos begon te filmen voor deze documentaire, was zo’n 90 procent van de kunst in het Stedelijk gemaakt door witte mannen. Dat moet anders, vinden directeur Rein Wolfs en het Stedelijk Museum. Maar dat dat simpeler gezegd is dan gedaan, blijkt als regisseur Sarah Vos hem en zijn team volgt in hun streven naar meer diversiteit in de collectie en het personeelsbestand.

De camera registreert achter de schermen hoe dit proces ongemakkelijke en schurende vragen oproept. Mag je een schilderij nog De prostituees’ noemen? Moet je bij het beoordelen van kunst naar de huidskleur of het geslacht van de kunstenaar kijken? En hoe ga je om met pers die dat ‘overdreven politiek correct’ noemt?

White Balls on Walls is meer dan alleen een kijkje achter de schermen van een museum. Het is een tijdsdocument dat de worsteling weergeeft die veel Nederlandse instituten en bedrijven  momenteel doormaken.

 

WHITE BALLS ON WALLS is een Zeppers Film productie, in co-productie met de NTR en ondersteund door het Nederlands Filmfonds, De Netherlands Film Production Incentive, CoBO, het AFK en Fonds 21.

 

WHITE BALLS ON WALLS ging in wereldpremière tijdens IDFA 2022 en geniet sindsdien wereldwijde bekendheid op prestigieuze filmfestivals. Zie onze sociale voor updates.

Nieuws

Regisseur

Sarah Vos

Sarah Vos is meermaals bekroond met haar documentaires. Zij maakte onder andere Welcome to Holland – Campus Vught (Zilveren Zebra en Gouden Kalf nominatie), Big Brother in het Midden-Oosten (Nipkowschijf) en Curaçao (in co-regie met Sander Snoep) bekroond met de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek en Best of Idfa on Tour. Sarah maakt de kijker deelgenoot van de levens van haar hoofdpersonen, door ogenschijnlijk onbelangrijke details te vangen. De soms confronterende situaties die hierdoor ontstaan, laten de kijker nadenken over hun eigen leven, empatisch vermogen en ethiek.

Samen met Zeppers Film realiseerde ze eerder de documentaires Curaçao (2010), Hier Ben Ik(2017) (beiden in co-rege met Sander Snoep) en De Zaak Tuitjenhorn (2019).

 

Credits

Regie en script Sarah Vos

Camera Sander Snoep, Ton Peters

Geluid Mark Wessner, Bouwe Mulder

Muziek Alan McLachlan, Nick McGuire, Eilidh Martin
Geluidsnabewerking en mix Peter Warnier
Uitvoerend producent Julia van Schieveen
Producent Frank van den Engel
Category
2022