Dans Grozny, dans

Een documentairefilm over de jeugdige leden van de Tsjetsjeense dansgroep ‘Daymokhk’ (‘mijn land’). Temidden van het barre en verwoeste Grozny, oefenen ze de dansen via welke eeuwenlang sociale en culturele patronen zijn doorgegeven. We zien de kinderen onder de bezielende leiding van dansleraar en choreograaf Ramzan Achmadov, voormalig sterdanser uit Tsjetsjenië, letterlijk tussen de puinhopen van Grozny oefenen voor de komende optredens in het Westen: onder andere in het Amsterdams Concertgebouw en het fraaie Lyric Theatre in Londen. Het zijn ontroerende beelden, thuis is alles kapot, maar ze dansen, ze bestaan. Het is een ultieme en uiterst fragiele poging om op een podium te zeggen: wij zijn hier, kijk naar ons. Daarmee wordt de dansvoorstelling een metafoor voor de positie van deze kinderen in de wereld van vandaag, waar ze elke dag zo maar kunnen verdwijnen.

Recensies

Regisseur

Jos de Putter

Het is een schone dag geweest (1993), bekroond met de prijs van de stad Utrecht (Nederlandse Filmdagen) voor beste debuut van het jaar. 

Solo, de wet van de favela, winnaar Joris Ivens Award, IDFA.
 Nagasaki Stories (1996), Juryprijs filmfestival Teheran. 

The making of a new empire (1999) Bekroond met L.J. Jordaanprijs 2000, Nominatie Gouden Kalf beste documentaire en nominatie KNF-prijs.
 Zikr  (1999 ism Clara van Gool), Winnaar Dance Screen Festival Monte Carlo, 2000, 
Nominatie beste korte film, NFF Utrecht.
 Noch zijn ezel (deel van serie over de Tien Geboden, 2000) 
Brooklyn Stories  (2002)
 Dans Grozny, dans (2002), Winnaar Best Documentary, Chicago Int. Doc Festival, Winnaar Best Documentary, Festival ‘Message to man’ St. Petersburg, Winnaar Miglior Lungometraggio (beste film) Cinemambiente Torino, Winnaar Copenhagen Dox Award, beste film, Copenhagen, Mention spéciale du jury, Nyon. Jos de Putter werkt momenteel als eindredacteur voor het VPRO-programma Tegenlicht.

Credits

Scenarist, Jos de Putter, Director of Photography, Vladas Naudzius; Sound recording, Tom d’Angremond; Sound mix, Michel Schöpping; Editor, Stefan Kamp, commissioning editor IKON, Wessel van der Hammen; Editor dance sequences, Clara van Gool; Research/camera Grozny, Masha Novikova / Aiza Akhmadova; Composer, Vincent van Warmerdam; Production, Laura Bronkers, Willemijn Cerutti.

Category
2002